Зміни Р3 при нейробіозворотному тренінгу в осіб літнього віку
DOI:
https://doi.org/10.29038/2617-4723-2020-1-389-103-107Ключові слова:
нейробіозворотний тренінг, похилий вік, жінки, когнітивні функції, Р300Анотація
Старість передбачає істотні фізіологічні і психічні зміни. Особливого значення в процесі старіння набувають зміни вищої нервової діяльності, що супроводжуються порушенням вищих психічних функцій різного ступеня важкості та зниженим рівнем стійкості до стресу.
Відомі різні спроби поліпшити когнітивні функції в літніх людей. Одним із перспективних напрямів в області психологічної корекції є тренінг із використанням нейробіологічного зворотного зв’язку.
Когнітивні викликані потенціали є об’єктивними показниками стану когнітивних функцій і можуть служити для вивчення їх порушень. Компонентом когнітивних викликаних потенціалів є позитивна хвиля. Параметрами, що її характеризують, є латентність Р3 (мс) та амплітуда N2-P3 (мкВ). Вважається, що цей компонент найбільш тісно пов’язаний з когнітивними процесами сприйняття, уваги, пам’яті. Мета нашого дослідження – виявити зміни у когнітивних викликаних потенціалів перед і після застосування нейробіозворотного тренінгу.
У дослідженні брали участь 32 жінки похилого віку, випадковим сином поділених на дві групи по 16 осіб – «експериментальну» й «плацебо». Експериментальна група брала участь у 15 сеансах нейробіозворотного тренінгу. Представники групи плацебо вважали, що брали участь у тренінгу, натомість їм надавалась симульована стимуляція.
В результаті дослідження встановлено значиме скорочення латентності Р3 після проходження процедури нейробіозворотного тренінгу. Крім того, внаслідок нейробіозворотного тренінгу спостережено збільшення значення міжпікового інтервалу в експериментальної групи. В обстежуваних групи плацебо не було виявлено статистично значимих відмінностей у значеннях латентності Р3.
Посилання
2. Braver, T. S.; West, R. Working memory, executive control, and aging. W: F.I.M. Craik, T.A. Salthause (red.). The Handbook of Aging and Cognition; 2008, 3, рр 311–372.
3. Polich, J.; Ladish, Ch.; Bloom, F. E. Оценка РЗОО при начальной форме болезни Альцгеймера. EEG and clin. Neurophys; 1990, 77, pр 179–189.
4. Polich, J.; Kok, A. Cognitive and biological determinants of P300: an integrative review. BiolPsychol; 1995, 41, рр 103–146.
5. Anguera, J.; Boccanfuso, J.; Rintoul, L. Video game training enhances cognitive control in older adults. Nature; 2013, 501, рр 97–101.
6. Machado, L.; Devine, A.; Wyatt, N. Distractibility with advancing age and Parkinson’s disease. Neuropsychologia; 2009, 47(7), рр 1756–1764.
7. Goh, J. O.; An, Y.; Resnick, S. M. Differential trajec¬tories of age-related changes in components of executive and memory processes. Psychology and Aging; 2012, 27(3), р 707.
8. Treder, N.; Jodzio, K. Heterogeniczność funkcjonowania poznawczego i jego zaburzeń u osób starszych. Psychiatria i Psychoterapia; 2013, 9 (1), рр 3–13.
9. Hardt, J. V.; Kamiya, J. Anxiety change through electroencephalographic alpha feedback seen only in high anxiety subjects. Science; 1978, 7, 201(4350), рр 79–81.
10. Vysochin, Ju. V.; Denisenko, Ju. P. Povyshenie funkcional'nyh vozmozhnostej organizma s pomoshh'ju biologicheskoj obratnoj svjazi [Increasing the functional capabilities of the body using biofeedback]. Fiziol. cheloveka; 2005. T. 31. № 3. р 93.
11. Bahar-Fuchs, A.; Clare, L.; Woods, B. Cognitive training and cognitive rehabilitation for persons with mild to moderate dementia of the Alzheimer’s or vascular type. Alzheimer Research & Therapy; 2013, 5, р 35.
12. Tang, I.; Posner, M. Attention training and attention state training. Trends in cognitive science; 2009, 13, 5, рр 222–227.
13. Wang, M.; Chang, Ch.; Su, S. What’s Cooking? – Cognitive Training of Executive Function in the Elderly. Front Psychol; 2011, 2, р 228.
14. Lecomte, G.; Juhel, J. The Effects of Neurofeedback Training on Memory Performance in Elderly Subjects. Psychology; 2011, 2, 8, рр. 846-852.
15. Hardt, J. V.; Kamiya, J. Anxiety change through electroencephalographic alpha feedback seen only in high anxiety subjects. Science; 1978, 7, 201(4350), рр 79–81.
16. Rebok, G. W.; Ball, K.; Guey, L. T. et al. Ten-year effects of the ACTIVE cognitive training trial on cognition and everyday functioning in older adults. Journal of the American Geriatrics Society; 2014, 62, рр 16–24.
17. Homskaja, E. D. Sistemnye izmenenija biojelektricheskoj aktivnosti mozga kak nejrofiziologicheskaja osnova psihicheskih processov [Systemic changes in the bioelectrical activity of the brain as a neurophysiological basis of mental processes]. Estestvenno nauchnye osnovy psihologii / Pod. red. Smirnova, A. A.; Lurija, A. R.; Nebylicyna, V. D. Pedagogika: Moskva, 1978; ss 234–253.
18. Gates, N.; Sachdev, P.; Fiatarone Singh, M.; Valenzuela, M. Cognitive and memory training in adults at risk of dementia: A Systematic Review. BMC Geriatrics; 2011, 11:55 http://www.biomedcentral.com /1471-2318/11/55.
19. Angelakis, E.; Stathopoulou S.; Frymiare, J. L. et al. EEG neurofeedback: A brief overview and an example of peak alpha frequency training for cognitive enhancement in the elderly. The Clinical Neuropsychologist; 2007, 2, рр 110-129.
20. Gnezdickij, V. V. Obratnaja zadacha JeJeG i klinicheskaja jelektrojencefalografija [EEG inverse problem and clinical electroencephalography]. Izd-vo Taganrogskogo gosudarstvennogo radiotehni-cheskogo universiteta: Taganrog, 2000; s 636.
21. Polich, J. P300 in clinical applications: meaning, method, and measurement Electroencephalography: basic principles, clinical applications, and related fields 3rd ed. Eds. E. Niedermeyer, F. Lopes da Silva. Baltimore: William & Wilkins; 1993, рр 35–60.
22. Polich, J. P300 from a passive auditory paradigm. EEG Clin Neurophysiol; 1989, 74, рр 312–320.
23. Gnezdickij, V.V. Vyzvannye potencialy mozga v klinicheskoj praktike [Evoked Brain Potentials in Clinical Practice]. Izd-vo Taganrogskogo gosudarstvennogo radiotehniches-kogo universiteta: Taganrog, 1997; s 102–104.
24. Gnezdickij, V.V. Vyzvannye potencialy mozga v klinicheskoj praktike [Evoked Brain Potentials in Clinical Practice]. Izd-vo Taganrogskogo gosudarstvennogo radiotehniches-kogo universiteta: Taganrog, 1997; s 110–116.
25. Вranjuk, S. V. Vpliv nejrofіdbek trenіngu na vikonavchі funkcії u osіb pohilogo vіku [Influence of the NeurofeedbackTraining on Executive Functions in the Elderly] Naukovij vіsnik Shіdnoєvropejs'kogo nacіonal'nogo unіversitetu іmenі Lesі Ukraїnki. Serіja: Bіologіchnі nauki; 2018, 8, (381), s 98.
26. Shestakova, A. N.; Service, E.; Gorin, A. A.; Krugliakova, E. S. Cortical responses of 7–10-year-old children to easy and difficult contrasts in discrimination of pseudowords. Psychology. Journal of the Higher School of Economics; 2015, Vol. 12, N 4, рр 64–80.
27. Comerchero, M. D., Polich, J. P3a and P3b from typical auditory and visual stimuli. Clinical neurophysiology, 1999, 110(1), рр 24–30.
28. Avery, D. H.; Avery, D. H.; Kizer, D.; Bolte, M. A. Bright light therapy of subsyndromal seasonal affective disorder in the workplace: morning vs. afternoon exposure. Acta Psychiatr. Scand; 2001, V. 103 (4), рр 267–274.
29. Fjell, A.M.; Walhovd K.B. P300 and Neuropsychological Tests as Measures of Aging: Scalp Topography and Cognitive Changes. Brain Topogr; 2001, Vol. 14. № 1, рр 25–40.
30. Mullіs, R.J.; Holcomb, P.J.; Diner, B.C.; Dykman, R.A. The effects of aging on the p3 component of the visual event-related potential: Electroencephalography and clinical Neurophvsiologv; 1985, 62, рр 141–149.
31. Polich, J.; and Kok, A. Cognitive and biological determinants of P300: an integrative review. Biol. Psychol; 1995, 41, рр 103–146.
32. Lubitz, A. F.; Niedeggen, M.; Feser, M. Aging and working memory performance: electrophysiological correlates of high and low performing elderly. Neuropsychologia; 2017, 106, 42–51.
33. Reuter, E. M.; Voelcker-Rehage, C.; Vieluf, S.; Winneke, A.; Godde, B. A parietal-to-frontal shift in the P300 is associated with compensation of tactile discrimination deficits in late middle-aged adults. Psychophysiology; 2013, 50, рр 583–593.
34. Chen, Y. N.; Mitra, S.; Schlaghecken, F. Sub-processes of working memory in the N-back task: an investigation using ERPs. Clin. Neurophysiol; 2008, 119, рр 1546–1559.
35. Wang, S.; Zhao, Y.; Chen, S.; Lin, G.; Sun, P.; Wang T. EEG biofeedback improves attentional bias in high trait anxiety individuals. BMC Neuroscience; 2013, Doi: 10.1186/1471-2202-14-115.