Дослідження функціональних резервів розумової працездатності
DOI:
https://doi.org/10.29038/2617-4723-2018-381-102-107Ключові слова:
розумова працездатність, переробка інформації, функціональні резерви, реверс, сигнали різної модальностіАнотація
У статті представлено нову методику дослідження та оцінки функціональних резервів розумової працездатності за умови переробки інформації різної модальності з поетапним підвищенням і зниженням швидкості пред’явлення подразників. Запропоновані спосіб та шкали оцінки рівня функціональних резервів розумової працездатності під час переробки інформації різної модальності дали змогу встановити більш високий її рівень під час переробки інформації із застосуванням геометричних фігур, ніж словесних сигналів. Фактором, що лімітує розумову працездатність, є індивідуальний рівень використання резервних можливостей. Пропонований метод розширює наші уявлення про розумову працездатність, дає нові знання щодо розуміння питання функціональних резервів і може ефективно застосовуватися для визначення придатності людини до роботи в екстремальних психоемоційних умовах та переробки складних інформаційних завдань різної модальності.
Посилання
2. Dan'ko, S. G., Bekhtereva, N. P., Kachalova, L. M., Solov'eva, M. L. EHlektroehncefalograficheskie harakteristiki kognitivno-specificheskogo vnimaniya gotovnosti pri verbal'nom obuchenii [Electroencephalographic characteristics of cognitive-specific attention to readiness in verbal learning]. Soobshchenie 1. Harakteristiki lokal'noj sinhronizacii EHEHG. Fiziologiya cheloveka; 2008, 34. 2, 5–12. (in Russian)
3. Kal'nish, V. V., SHvec, A. V. Vliyanie nepreryvnoj sutochnoj raboty na nadezhnost' deyatel'nosti operatorov [The effect of continuous daily work on the reliability of operators]. Fiziologiya chelovek; 2012. 38, 3, 81–91. (in Russian)
4. Topchii, M. S., Bosenko, A. I., Dyshel, H. O. Faktorna struktura funktsionalnykh mozhlyvostei yunakiv 17–21 rokiv [The factor structure of the functional abilities of boys 17-21 years old]. Visnyk Cherkaskoho universytetu; 2017, 2, 75–87. (in Ukrainian)
5. Ivanickij, A. M., Portnova, G. V., Martynova, O. V. [i dr.]. Kartirovanie mozga pri verbal'nom i prostranvennom myshlenii [Mapping the brain in verbal and spatial thinking]. ZHurnal vysshej nervnoj deyatel'nosti cheloveka; 2013, 63. 6, 677–686. (in Russian)
6. Medvedev, V. I. Vzaimodejstvie fiziologicheskih i psihologicheskih mekhanizmov v processe adaptacii [Interaction of physiological and psychological mechanisms in the process of adaptation]. Fiziologiya cheloveka; 1998, 24. 4, 7–13. (in Russian)
7. Basar, E., Basar-Eroglu, C., KaraJcas, S., Schurman M. Brain oscillation in perception and memory. International Journal of Psychophysiology; 2000, 35, 95–124. https://doi.org/10.1016/s0167-8760(99)00047-1
8. Korobeinikov, H. V.;Prystupa, Ye. ; Koro-beinikova, L., Briskin, Yu. Otsiniuvannia psykhofizio-lohichnykh staniv u sporti [Assessment of psychophysiological states in sport]. [Monohrafiia]; LDUFK: Lviv, 2013, 312. (in Ukrainian)
9. Makarchuk, M. Yu., Kutsenko, T. V., Kravchenko, V. I., Danylov, S. A. Psykhofiziolohiia [Psychophysiology]: [navch. posib.]; OOO «Interservis»: Kyiv; 2011, 329. (in Ukrainian)
10. Lyzohub, V. S. Chernenko, N. P., Kozhemiako, T. V. Pererobka informatsii riznoi skladnosti ta modalnosti osobamy z riznymy indyvidualno-typolohichnymy vlastyvostiamy VND [Processing information of varying complexity and modality by individuals with different individual-typological properties of HNP]. Visnyk Cherkaskoho universytetu; 2005, 71, 60 – 67. (in Ukrainian)
11. Chernenko-Kurahina, N.P. Fiziolohichni kharakterystyky rozumovoi diialnosti liudei z riznymy indyvidualno-typolohichnymy vlasty-vostiamy vyshchoi nervovoi diialnosti pry nyzkomu tempi pererobky informatsii [Physiological characteristics of mental activity of people with different individual typological properties of higher nervous activity at a low speed]. Visnyk Cherkaskoho universytetu; 2016, 1, 141, 120–126. (in Ukrainian)
12. Lyzohub, V. S., Chernenko, N. P., Palabiik, A. A., Bezkopylna, S. V. Rozumova pratsezdatnist ditei 8–9 rokiv pry prediavlenni podraznykiv riznoi modalnosti ta shvydkosti v rezhymi go/nogo/go [The mental working capacity of children 8-9 years at the presentation of stimuli of varying modality and speed in the mode go / nogo / go]. Science and Education a New Dimension. Natural and Technical Sciences, VI(21), Issue; 179, 2018 45–50 doi.org/10.31174/SEND-NT2018-179VI21-14 (in Ukrainian)
13. Lyzohub, V. S., Chernenko, N. P., Palabiik, A. A. , Bezkopylna, S. V. Sposib vyznachennia rozumovoi pratsezdatnosti za umovy pererobky informatsii z riznoiu shvydkistiu prediavlennia podraznykiv [A method for determining mental performance in condition processing information with different rates of presentation of stimuli]. Visnyk Cherkaskoho universytetu; Cherkasy, 2018, 70–80. doi. 0.31651/20765835-2018-1-1-70-79 (in Ukrainian)
14. Yukhymenko, L. I., Makarchuk, M. Yu., Lyzohub, V. S. Elektroentsefalohrafichni paterny dyferentsiiuvannia zorovykh podraznykiv za umovy slukhovoi dypryvatsii [Electroencephalographic patterns of differentiation visual stimuli under the condition of auditory deprivation]. Fiziolohichnyi zhurnal; 2017, 63(6), 25–30. (in Ukrainian) https://doi.org/10.15407/fz63.06.025
15. Kutsenko, T., Filimonova, N., Kostenko, S. Otsinka funktsionalnoi asymetrii mozku za latentnymy periodamy sensomotornykh reaktsii liudyny [The evaluation of the brain functional asymmetry in latent periods of a human sensorimotor reactions]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka; 2018, 14–16. (in Ukrainian)
16. Kotsan, I. Ya., Kozachuk, N. A., Kuznetsov, I. P. EEG correlation dimension indicies, related to general and creative tasks performance productivity level. «European Applied Sciences»; 2014, 8–10.
17. Sperry, R. W. Mind-brain interaction: mentalism, yes; dualism, no/ R. W. Sperry. Neuroscience; 1980, 5, 195–206. https://doi.org/10.1016/0306-4522(80)90098-6
18. Bernshtejn, H. A. Ocherki po fiziologii dvizhenij i aktivnosti [Essays on the physiology of movement and activity]. Medicina; Moskva: 1966, 287. (in Russian)
19. Maurer, C., Mergner, R., Peterka, R. Multisensory control of human upright stance. Exp. Brain Res; 2006, 171, 231. https://doi.org/10.1007/s00221-005-0256-y
20. Horak, F. B. Postural orientation and equilibrium: what do we need to know about neural control of balance to prevent falls? Age and Ageing; 2006, 35(2), 7. https://doi.org/10.1093/ageing/afl077
21. Hartman, P, Cockbum, J. Dividing attention between cognitive and motor tasks in neurological rehabilitation. Neuropsychol. Rehabil; 1998, 8, 155.
22. Luriya, A. P. Osnovy nejropsihologii [Basics of Neuropsychology]. Akademiya, Moskva: 2013, 384. (in Russian)
23. Makarenko, M. V., Lyzohub, V. S., Yukhymenko, L. I. Zviazok uspishnosti psykhomotornoi diialnosti z vyklykanoiu aktyvnistiu mozku liudei z riznymy indyvidualno-typolohichnymy vlasty-vostiamy vyshchykh viddiliv tsentralnoi nervovoi systemy [Communication of the success of psychomotor activity with brain-induced activity of people with different individual-typological properties of the higher parts of the central nervous system]. Fiziolohichnyi zhurnal; 2014, 60, 3, 65–66. (in Ukrainian)