Адаптаційні можливості серцево-судинної системи дітей молодшого та середнього шкільного віку

Автор(и)

  • Svitlana Shvayko Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
  • Olena Dmytrotsa Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
  • Yurii Trofymiak Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
  • Оleksandr Zhuravlov Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2617-4723-2016-337-12-160-166

Ключові слова:

серцево-судинна система, адаптаційні можливості, молодший шкільний вік, середній шкільний вік

Анотація

Вивчено показники адаптаційних можливостей серцево-судинної системи дітей молодшого та середнього шкільного віку. У результаті дослідження встановлено, що в молодших школярів показники частоти серцевих скорочень й артеріального тиску перебувають у межах вікової норми. У віковий період 7–9 років зафіксовано зниження частоти пульсу та підвищення артеріального тиску. За значеннями показників серцевого індексу відзначено перевагу симпатичної регуляції кровообігу, низьку витривалість і неекономну роботу серця обстежуваних молодшого шкільного віку. У підлітків частота серцевих скорочень зменшується, а артеріальний тиск підвищується, порівняно з молодшим шкільним віком. За показниками витривалості роботи кровообігу та аеробними можливостями серцевої діяльності переважають учні середнього шкільного віку. Адаптаційні можливості в дітей і підлітків знижені, що пояснюється як віковими, так і фізіологічними особливостями розвитку організму.

Посилання

1. Апанасенко Г. Л. Индивидуальное здоровье: в поисках сущности и критериев количественной оценки / Г. Л. Апанасенко // Довкілля та здоров’я. – 2015. – № 3. – С. 8–12.
2. Антропова М. В. Прогностическая значимость адаптационного потенциала сердечно-сосудистой системы у детей 10–11 лет / М. В. Антропова, Г. В. Бородкина, Л. М. Кузнєцова [и др.] // Физиология человека, 2000. – Т. 26, № 1.– С. 56–61.
3. Баевский Р. М. Прогнозирование состояний на грани нормы и патологии / Р. М. Баевский. – М. : Медицина, 1999. – 230 с.
4. Богдановська Н. В. Динаміка адаптивних можливостей організму дітей шкільного віку протягом навчального року / Н. В. Богдановська, Ю. Б. Бойченко // Вісник Запорізького національного університету. Фізичне виховання та спорт. – 2014. – № 1. – С. 112–120.
5. Завада М. Т. Оцінка стану здоров’я дітей та підлітків Львівської області / М. І. Завада // Довкілля та здоров’я. – 2016. – № 2. – С. 59 –62.
6. Квашніна Л. В. Особливості адаптації серцево-судинної системи до систематичного навчання та методи корекції її порушень у дітей молодшого шкільного віку / Л. В. Квашніна, В. П. Родіонов, Ю. Ф. Маковкіна, Т. Б. Ігнатова, В. В. Матвійчук // Перинатология и педиатрия. – № 4 (36). – 2008 – С. 7–11.
7. Лучишин Н. Ю. Адаптація і здоров’я організованих дітей дошкільного віку / Н. Ю. Лучишин // Современная педиатрия. – 2009. – № 6. – С. 91–94.
8. Няньковський С. Л. Медико-соціальні особливості стану здоров’я / школярів та Львівської області / С. Л. Няньковський, М. С. Яцула, О. М. Сенкевич [та ін.] // Львівський клінічний вісник. – № 3 (3). 2013. – С. 31–35.
9. Охапкіна О. В. Особливості адаптаційних механізмів організму дітей з малими аномаліями розвитку серця / О. В. Охапкіна // Здоровье ребенка. – 2013. – № 3. – С. 41–43.
10. Полька Н.С. Проблеми збереження довкілля і здоров’я нації у матеріалах ХV з’їзду гігієністів України / Н. С. Полька, В. І. Федоренко, Б. А. Пластунов // Довкілля та здоров’я. – 2013. – № 2. – С. 68–80.

Завантаження

Опубліковано

2016-12-17

Як цитувати

Адаптаційні можливості серцево-судинної системи дітей молодшого та середнього шкільного віку. (2016). Нотатки сучасної біології, 12(337), 160-166. https://doi.org/10.29038/2617-4723-2016-337-12-160-166