Adaptation Responses of Student’s Organisms with Different Weight in the Dynamics of the First Year of Study
DOI:
https://doi.org/10.29038/2617-4723-2016-332-7-147-153Keywords:
adaptation, regulatory mechanisms, the degree of stress, studentAbstract
A deviation in body weight from a norm is essential in situations which put high demands to a human body. Therefore, the purpose of our research was to study adaptive responses of students with different weight in the dynamics of the first year of study by analyzing the degree of tension of regulatory systems. For the researchit was formed two groups from the number of students of the first year of M.P. Drahomanov NPU: I group has been consisted by students with normal body weight, II – students are overweight. The dynamics of the academic year in the I group is set only a tendency to intension the compensatory-adaptive mechanisms, while in the II group is found significant tension compensatory-adaptive mechanisms since the second phase of the study. Detected changes of heart rate in the II group in the last stages of the research can be described as a transition from substantial intension of compensatory-adaptive mechanisms of the organism within the physiological norm to unstable adaptation. In addition, a comparative analysis of heart rate variability students with different BMI at each stage of the study showed: starting from the second stage of the II group of students in comparison with I one a tone of parasympathetic divisionis much less expressed, less adequate functioning of the heart, more centralizationof heart rhythm control. Consequently, in the II group in comparison withthe I group the intensionof regulatory mechanisms was significantly higher during the first academic year, and therefore «price physiological adaptation» higher. In such a way we can assume that students are overweight are ina risk group of psychosomatic diseases, which demands the implementation of individual approach and individual studying programs in some disciplines, and especially individual programs physical training lessons during the educational process.
References
2. Артеменков А. А. Оценка функционального состояния и резервных возможностей студентов в разные периоды обучения в вузе / А. А. Артеменков // Профилактическая медицина. – 2013. – № 3. – С. 33–36.
3. Баевский Р. М. Оценка адаптационных возможностей организма и риск развития заболевания : [пособие] / Р. М. Баевский, А. П. Берсенева. – М. : Медицина, 1997. – 251 с.
4. Баєвський Р. М. Аналіз варіабельності серцевого ритму при використанні різних кардіографічних систем [метод. рек.] / Р. М. Баєвський, Г. Г. Іванов, Л. В. Чирейкін, А. П Гаврилушкін, П. Я. Довгалевський, Ю. Я. Кукушкін // Вісник аритмології. – № 24. – 2001. – С. 65–87.
5. Большова О. В. Ожиріння в дитячому та підлітковому віці / О. В. Большова // Здоров’я України. – 2008. – № 18/1. – С. 50–53.
6. Бернада В. Вегетативне забезпечення розумової діяльності студентів молодших курсів з різною швид-кістю опрацювання інформації / В. Бернада // Вісник Львівського університету. – Серія : біологічна. – Вип. 24. – 2006. – С.109–117.
7. Глазков Е. О. Варiабельнiсть серцевого ритму та загальна реактивнiсть органiзму студентiв у процесi адаптацiї до навчання у вищих навчальних закладах / Глазков Е. О. // Український журнал клiнiчної та лабораторної медицини. – 2013. – Т 8, №1. – С. 196–199.
8. Гиріна О. М. Поширеність ожиріння як чинник ризику соматичної патології серед підлітків / О. М. Гиріна, А. В. Громович // Практикуючий лікар. – 2012. – № 2. – С. 32–35.
9. Горбась І. М. Фактори ризику серцево-судинних захворювань: поширеність і контроль / І. М. Горбась // Здоровье Украины. – 2007. – № 21/1 (ноябрь). – С. 62–63.
10. Ісаков О. А. Вегетативні прояви реакції термінової адаптації студентів до інформаційного навантаження / О. А. Ісаков, В. П. Ляшенко, Г. С. Петров // Вчені записки Таврійського національного університету ім. В. І. Вернадського. – Серія : «Біологія, хімія». – 2013. – Т. 26 (65), № 4. – С. 46–59.
11. Корягін В. М. Оптимізація навчального процесу на заняттях спеціальних медичних груп вузу із сту-дентами, хворими на ожиріння / В. М. Корягін, О. З. Блавт, Л. П. Цьовх, Т. В. Гуртова // Слобожанський науково-спортивний вісник, – Х., ХДАФК, 2010. – № 1. – С. 79–86.
12. Мунтян В. С. Особенности формирования положительной мотивации студентов к физическому воспитанию / В. С. Мунтян // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. – Чернигов : ЧНПУ, 2013. – Т. 98 (1). – С. 100–120.
13. Нагорна І. С. Ожиріння як соціальна проблема сучасної молоді. Сучасне українське студентство: проблеми та ціннісні орієнтації : тези доп. V Всеукр. наук.-практ. конф. студ. та молодих вчених / І. С. Нагорна. – Хмельницький : ХІСТ, 2011. – С. 182–185.
14. Синайко В. М Особенности динамики психического состояния студентов медицинского вуза / В. М. Синайко // Український вісник психоневрології. – 2001. – Т. 9, вип. 2(27). – С. 42–44.
15. Diabel L. N. Effect of increased intraabdominal pressure on hepatic arterial, portal venous, and hepatic microcirculatory blood flow / R. F. Wilson, S. A. Dulchavsky, J. Saxe // Trauma. – 2002. – Vol. 33. – P. 279–283.
16. Hjortskov N. The effect of mental stress on heart rate variability and blood pressure during computer work / N. Hjortskov, D. Rissen, A.K. Blang'sted, N. Fallentin, U. Lundberg, K. Sogaard // Eur. J. Appl. Physiol. – 2004. – V 92, № 1–2. – P 84–89.
17. Matsumoto T. Altered autonomic nervous system activity as a potential etiological factor of premenstrual syndrome and premenstrual dysphoric disorder / T. Matsumoto, T. Ushiroyama, T. Kimura, T. Hayashi and T. Moritani // BioPsychoSocial Medicine. – 2007. – No. 1 (24). – P.1–24.