Adaptive Capacity of Cardiovascular System of Primary and Secondary School age Children

Authors

  • Svitlana Shvayko Lesya Ukrainka Eastern European National University
  • Olena Dmytrotsa Lesya Ukrainka Eastern European National University
  • Yurii Trofymiak Lesya Ukrainka Eastern European National University
  • Оleksandr Zhuravlov Lesya Ukrainka Eastern European National University

DOI:

https://doi.org/10.29038/2617-4723-2016-337-12-160-166

Keywords:

cardiovascular system, adaptive capacity, primary school age, secondary school age

Abstract

Indicators of adaptive capacity of the cardiovascular system of primary and secondary school age children are studied. The research proved that indicators of primary pupils’ heart rate and blood pressure are within the age norm. It is recorded that at the age from 7 to 9 heart rate decreases and blood pressure increases. By cardiac index values superiority of sympathetic regulation of blood circulation, low endurance and wasteful heart function of examined primary school age children were marked. Teenagers’ heart rate decreases and blood pressure increases compared to primary school age pupils. Pupils of secondary school age predominate in terms of endurance of blood circulation and aerobic capability of cardiac capability. Children’s and teenagers’ adaptive capacity is reduced, due to both age and physiological characteristics of the organism development.

References

1. Апанасенко Г. Л. Индивидуальное здоровье: в поисках сущности и критериев количественной оценки / Г. Л. Апанасенко // Довкілля та здоров’я. – 2015. – № 3. – С. 8–12.
2. Антропова М. В. Прогностическая значимость адаптационного потенциала сердечно-сосудистой системы у детей 10–11 лет / М. В. Антропова, Г. В. Бородкина, Л. М. Кузнєцова [и др.] // Физиология человека, 2000. – Т. 26, № 1.– С. 56–61.
3. Баевский Р. М. Прогнозирование состояний на грани нормы и патологии / Р. М. Баевский. – М. : Медицина, 1999. – 230 с.
4. Богдановська Н. В. Динаміка адаптивних можливостей організму дітей шкільного віку протягом навчального року / Н. В. Богдановська, Ю. Б. Бойченко // Вісник Запорізького національного університету. Фізичне виховання та спорт. – 2014. – № 1. – С. 112–120.
5. Завада М. Т. Оцінка стану здоров’я дітей та підлітків Львівської області / М. І. Завада // Довкілля та здоров’я. – 2016. – № 2. – С. 59 –62.
6. Квашніна Л. В. Особливості адаптації серцево-судинної системи до систематичного навчання та методи корекції її порушень у дітей молодшого шкільного віку / Л. В. Квашніна, В. П. Родіонов, Ю. Ф. Маковкіна, Т. Б. Ігнатова, В. В. Матвійчук // Перинатология и педиатрия. – № 4 (36). – 2008 – С. 7–11.
7. Лучишин Н. Ю. Адаптація і здоров’я організованих дітей дошкільного віку / Н. Ю. Лучишин // Современная педиатрия. – 2009. – № 6. – С. 91–94.
8. Няньковський С. Л. Медико-соціальні особливості стану здоров’я / школярів та Львівської області / С. Л. Няньковський, М. С. Яцула, О. М. Сенкевич [та ін.] // Львівський клінічний вісник. – № 3 (3). 2013. – С. 31–35.
9. Охапкіна О. В. Особливості адаптаційних механізмів організму дітей з малими аномаліями розвитку серця / О. В. Охапкіна // Здоровье ребенка. – 2013. – № 3. – С. 41–43.
10. Полька Н.С. Проблеми збереження довкілля і здоров’я нації у матеріалах ХV з’їзду гігієністів України / Н. С. Полька, В. І. Федоренко, Б. А. Пластунов // Довкілля та здоров’я. – 2013. – № 2. – С. 68–80.

Published

2016-12-17

How to Cite

Adaptive Capacity of Cardiovascular System of Primary and Secondary School age Children. (2016). Notes in Current Biology, 12(337), 160-166. https://doi.org/10.29038/2617-4723-2016-337-12-160-166