The Functional Condition of Respiratory System in Primary School Children Under the Influence of Aromatherapy

Authors

  • Svitlana Shvayko Lesya Ukrainka Eastern European National University
  • Olena Dmytrotsa Lesya Ukrainka Eastern European National University
  • Oksana Stykalo Lesya Ukrainka Eastern European National University
  • Ludmyla Shvarcz Lesya Ukrainka Eastern European National University

DOI:

https://doi.org/10.29038/2617-4723-2015-313-197-202

Keywords:

the respiratory system, the functional condition, the somatometry, the age of primary school, the aromatherapy

Abstract

It was studied influence of lengthy aromatherapy on the functional condition of respiratory system in primary school children. It was found that the basic anthropometric indicators in the patients were normal, but it was found reduction in body weight and height in this patients. The lengthy aromatherapy is effecting on lowering heart rate and improving lung capacity in patients. The respiratory rate, the tests of breath holding and the vital index were normal in all children of primary school.

References

1. Апанасенко Г. Л. Санологія (медична валеологія) : навч. посіб. / Г. Л. Апанасенко, Л. О. Попова. – К. : Здоровье, 2011. – 248 с.
2. Апанасенко Г. Л. Уровень соматического здоровья, его связь с физическим развитием и прогнозирование заболеваемости подростков / Г. Л. Апанасенко, В. К. Козакевич, Л. Д. Коровина // Валеология. – 2002. – № 1. – С. 19–24.
3. Боднар І. Ризик-чинники імовірного переведення школярів до спеціальної медичної групи / І. Боднар // Молода спортивна наука України. – 2013. – Т. 2. – С. 22–27.
4. Бухановська Т. М. Стан здоров’я сучасних школярів, шляхи його збереження та поліпшення / Т. М. Бухановська, Л. О. Мальцева, Л. В. Андрейчин // Україна. Здоров’я нації. – 2012. – № 1. – С. 44–51.
5. Даниленко Г. М. Лінійні діаграми для оцінки фізичного розвитку школярів : метод. рек. / Г. М. Даниленко, О. А. Бесєдіна, О. Ю. Куракса, І. В. Межибецька [та ін.]. ; Ін-т охорони здоров’я дітей і підлітків АМН України. – Х., 2002. – 23 с.
6. Дудіна О. О. Ситуаційний аналіз стану охорони здоров’я дітей та підлітків в Україні. – Ч. ІІ : Забезпечення принципу соціальної справедливості відносно здоров’я дітей та підлітків / О. О. Дудіна, Г. О. Слабкий, Р. О. Моїсеєнко [та ін.] // Вісник соціальної гігієни і організації охорони здоров’я України. – 2008. – № 2. – С. 8–19.
7. Кашуба В. О. Сучасні підходи до моніторингу фізичного стану школярів у процесі фізичного виховання / В. О. Кашуба, Н. М. Гончарова // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту : наук. журн. – Х. : ХОВНОКУ-ХДАДМ, 2010. – №1. – С. 71–74.
8. Коваленко І. Стан зров’я молодших школярів і особливості взаємозв’язку фізичної підготовленості та частоти захворювань / І. Коваленко // Молода спортивна наука України. – 2011. – Т. 2. – С. 90–92.
9. Омельченко Т. Г. Функціональні можливості кардіореспіраторної системи молодших школярів / Т. Г. Омельченко / Спортивна наука України. – 2011. – № 8. – С. 18–26.
10.Сисоєнко Н. В. Стан здоров’я та особливості фізичного розвитку школярів 6–17 років, які навчались в загальноосвітніх закладах різних типів / Н. В. Сисоєнко // Вісник Черкаського університету. – 2010. – Вип. 180. – С. 97–105.
11.Чиженок Т. Оцінка показників зовнішнього дихання юнаків протягом навчального року / Т. Чиженок // Актуальні проблеми розвитку руху : матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. конф. – 2007. – Т. 1. – С. 86–89.
12.Стуканов В. Л. Уникальные свойства эфирних масел / В. Л. Стуканов // Лікув. прак. журн. – 2001. – № 1–2 (12). – С 42–44.
13.Bielski J. Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego / J. Bielski. – Kraków, 2005. – 361 с.
14.Nekhanevich O. B. The features of the morphologic and functional state of a main group of schoolboys with low physical health : Morphologia / O. B. Nekhanevich, S. V. Krasnozhon. – 2013. – 7(4). – Р. 51–7.

Published

2015-12-24

How to Cite

The Functional Condition of Respiratory System in Primary School Children Under the Influence of Aromatherapy. (2015). Notes in Current Biology, 313(12), 197-202. https://doi.org/10.29038/2617-4723-2015-313-197-202